Followers

07 January 2012

Tahun 2012 Merupakan Tahun yang Mencabar Buat Saya

As salam...

hm.. Korang mesti dah tengok tajuk tu kan? 
Korang mesti nak tahu kenapa tahun ni mencabar buat saya kan?
Bagi yang dah tahu, baguslah. 
So, the reason ialah kerana tahun ni merupakan tahun saya akan menduduki PMR. 

Oleh sebab itulah saya perlu berusaha dengan lebih kuat lagi kalau saya tak mahu failed. Ibarat kita memasuki acara lumba lari jadi kita mestilah buat dengan betul-betul kalau nak menang. 
Saya pun begitu jugak. Itulah namanya cabaran.

Memang benar jadi murid ni banyak cabaran dan dugaannya. Contohnya apabila kita nak belajar aje, mesti ada kawan ajak mainlah, kita teringat DRAMA itulah, inilah dan macam-macam lagi. Saya selalu alami benda macam itu. It's normal kan? Anyway, bagi yang situasi macam ini, memang susahlah nak berjaya. Jadi, kita mesti atasinya dengan SMART. Like my English teacher told, ''We must study SMART not HARD".

"Emas tidak akan jatuh dari langit melainkan kita yang pergi mencarinya sendiri."
haha... Itu ialah pepatah saya sendiri. Maksudnya kalau kita tak berusaha dari sekarang, kita tidak akan berjaya kerana kejayaan yang sebenar datang daripada usaha kita sendiri. Kalau kita sudah berusaha sehabis mungkin, kita hanya tawakal sahajalah kepada Allah supaya kita akan memperoleh hasilnya.

For me, if we FAILED, we must never gave up and keep going until we reach the TOP. Once you failed, doesn't mean you'll fail forever. Do your BEST. Like my teacher said, "The sky is the limit" it means the potential is limitless. Just as the sky seems never ending and infinite. You can do anything you want because the decisions is in your hand. 

Kesimpulannya, jangan mudah putus asa. Sebagai murid, kita mesti sentiasa cergas and try to think positive. 

P/s:
My dear friends, doakan Ikin semoga berjaya dalam PMR dan juga dunia akhirat. 

-Doa merupakan senjata bagi orang mukmin. Oleh itu, sentiasalah berdoa kepada Tuhan agar anda diberkati dan dirahmati oleh-Nya.- Amin :D

Kunci KEJAYAAN ialah DIRI ANDA sendiri.

No comments:

Post a Comment

Kata-kata

Sesunnguhnya aku berserah pada-Mu Ya Rab...

Sesunnguhnya aku berserah pada-Mu Ya Rab...

Oppa Nichkhun :)